lauantai 9. lokakuuta 2010

Myllerrystä

Olen parin kuluneen päivän aikana miettinyt, kuinka helposti ihmisten mielipiteitä ja muistikuvia voi muuttaa. Ääripäinä voisi ottaa uhkailun, kiristyksen ja lahjonnan, mutta nyt puhun paljon salakavalammasta mielipiteiden muuttamisesta.

Itselläni on parikin esimerkkiä elävästä elämästä. Kärsin osittain huonosta muistista. Tietyt asiat muistan yllättävän hyvin, esimerkiksi sananlaskut ja erilaiset muistisäännöt jäävät helposti päähäni. Minun on helppo loistaa teoriaa vaativissa kokeissa, koska opeteltuani teoriat kerran kirjasta huolella, osaan ne ties kuinka kauan. Minulla ei ole koskaan ollut sellaista ongelmaa, etten olisi muistanut kokeisiin tulevia asioita. Sen sijaan kun tulee puheeksi arkipäivän muisti… no, joitain asioita muistan, joitain en. Muistan tarkasti mitä ruokaa olen milloinkin syönyt, muistan mitä asioita olen tehnyt, mitä on tekemättä, lyhyt ostoslista jää helposti mieleeni ja opin reitit nähtyäni ne pariin kertaan. Mutta sitten kun mennään IHMISTEN nimiin. Voi luoja, anteeksi kaikille joiden nimen olen unohdellut, nimittäin en todellakaan tee sitä tahallani. En tiedä mistä se johtuu, mutta nimien kanssa olen aina ollut hieman hataralla pohjalla.

Usein käy myös niin, että muistan etu- tai sukunimen, mutta toinen puolisko ei tule millään mieleen. Lisäksi on käynyt ties monta kertaa niin, että muistan nimen siihen asti kun joku kysyy: ”Hei, anteeksi. Mikä hänen sukunimensä olikaan?” Siinä vaiheessa pää menee useimmiten tyhjäksi.

Toki on niitäkin nimiä, jotka jäävät päähäni ilman mitään ongelmaa. Olen toisinaan pohtinut, voisiko nimimuistiani parantaa jotenkin. Tuntuu vain erityisen tyhmältä nähdä paljon vaivaa asian eteen, joka käy muilta ilman minkäänlaista ponnistelua.

Se nimimuististani, siitä tuli mieleeni päivän aihe. Itse menen helposti sekaisin nimissä siinä vaiheessa, kun joku sanoo esimerkiksi: ”Eikös hänen sukunimensä ole Virtanen?” Jos henkilö on minulle lähes vieras, saattaa mikä tahansa sukunimi mennä läpi: ”Kyyllä, taitaa olla.” Toisinaan on onneksi käynyt niin, että päänsisäinen kelloni on soinut väärän nimen kohdalla ja olen jopa saattanut muistaa oikean nimen.   

Sama rumba kasvomuistin kohdalla. Tuttujen henkilöiden kasvot muistan selvästi, mutta kuvitellaan uusi tilanne. Puhun henkilön kanssa viisi minuuttia, minkä jälkeen henkilö lähtee pois. Viereeni tulee tuttu henkilö, joka kysyy: ”Kenen kanssa juttelit?” Kuvitellaan etten muista nimeä. Kanssani jutteleva henkilö kysyy: ”No… oliko hänellä silmälasit? Minkä värinen tukka?” Siinä vaiheessa pääni sisällä alkaa hirveä kuhina, kuin mehiläisparvi olisi päättänyt, että sinne tulee pesä. Mietin itsekseni: Silmälasit? Hiusten väri? Millaiset hiukset? Vaaleat ja pitkät? Kiharat? Polkka? Minkä väriset silmät?

Pohdinnan lopputulos valitettavasti usein on, että johdattavien kysymysten takia päässäni oleva mielikuvani henkilöstä vääristyy. Tämän takia minun on toisinaan hyvin vaikeaa kuvailla henkilöitä, sillä pelkään lisääväni heihin piirteitä, joita heillä ei todellisuudessa ole.

Opiskelupaikan valinta lienee vaikeaa kaikille nuorille. Vaikka oma suunta olisi aivan selvä, voi mielessä surrata monenlaisia mehiläisiä: Millainen palkka kyseisessä työssä on? Sopivatko työajat minulle? Jaksaisinko yötyötä? Millaiset työskentelyolosuhteet? Kuinka moni työllistyy?

Opiskelupaikkaa valitessani minulla oli aluksi kaksi hyvää vaihtoehtoa. Molemmat niistä kaatuivat hetkessä, kun tuttuni sai muutamaan lauseeseen kiteytettynä kerrottua, miksi minun kannattaisi miettiä kahdesti. ONNEKSI sain heti kaksi uutta vaihtoehtoa, joiden tiedän sopivan itselleni paljon paremmin. Toisinaan mietin kauhuissani, miten olisi käynyt jos tuttavani ei olisi avannut silmiäni. Olisinko valinnut työpaikan joka ei pohjimmiltaan sovi minulle? Olisinko turhautunut töissä?

Myös auktoriteetteihin liittyvä mielipiteisiin vaikuttaminen lienee yleistä ja tuttua kaikille. Jos ihailemamme tai kunnioittamamme henkilö sanoo mielipiteensä jostain, osa meistä on heti valmiita muuttamaan mielipiteitään vastaamaan ihaillun henkilön näkemysmaailmaa. Toiset taas ajattelevat: Hyvä, mutta itse ajattelen näin.

Tällaista mielipiteen muutosta voi käydä myös, jos asiantuntija kertoo mielipiteensä tarpeeksi vakuuttavasti. Puolessa tunnissa ydinvoiman vastustajasta voi tulla sen puolestapuhuja, jos asiantuntija osaa vetää oikeista naruista. Jopa päättömistä asioista voi oikeilla sanoilla saada järkevänkuuloista asiaa.

Toki ei pidä unohtaa mainontaa ja propagandaa. Kyseessä on kaksi hyvin voimakasta tapaa vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin. Mainokset ja propaganda ovat lisäksi asioita, jotka jäävät ihmisten mieleen pitkäksi aikaa. Tässä lienee tarpeeksi pohdintaa tälle päivälle :)

1 kommentti:

  1. Hei! Aika myllerrystä...aika hyvin myös analysoit omaa "ongelmaasi". Varmasti aika kiusalisata, mutta onneksi itse pystyt hallitsemaan tilanteita...

    VastaaPoista

Lukijat